2016. február 23., kedd

Életmódváltásom története - 1. rész

Tudom, nem annyira média, de annyian kérdeztetek a diétáról, az edzésekről, meg úgy az életmódváltásról, hogy úgy döntöttem, itt adok felületet a gondolataimnak :) és leírom először az első lépéseket, aztán folyatom (már tudom is, hogy miről fog szólni a következő bejegyzés, de ne szaladjunk ennyire előre).

Szóval, minden ott kezdődött, hogy világ életemben utáltam a tesiórákat... felmentett is voltam egy idő után, egy vesebetegség miatt (a részletek dögunalmasak, senkit sem fárasztanék most ezzel :)). Enni viszont mindig is szerettem, de nem ám a legegészségesebb kajákat... áh. Szénhidrátot szénhidráttal, ami miatt egy 5-10 kilónyi súlyfelesleget mindig cipeltem magamon. Megszoktam. Télen nagyobb volt a hájam, nyáron kisebb. De kit érdekelt? Én jól éreztem magam a bőrömben. Nem hordtam XS-es ruhákat, na és?! Jó volt minden, ahogy volt. Egy ideig. Aztán jött a vágy, hogy változtatni szeretnék. Le is adtam 12 kilót - akkor ellipszistrénerezéssel, gyaloglással, tánccal és némi egészséges táplálkozással. Úgy egy évembe telt, na jó, másfél. A látványos változásnak köszönhetően még a Wellness magazin sikersztori rovatába is bekerülhettem. :)



Akkor azt hittem, tudom a tutit, és hogy amit elértem, azt tartani is tudom. Nem így történt. Enni változatlanul szeretek, a rendszeres mozgás meg háááát... valahogy szépen eltűnt a különböző munkák, zenész pasival való késő esti kosztolások, stressz, stb. Bermuda-háromszögében. Az eredmény? Le se merem írni. Most majdnem annyi kiló vagyok, mint amikor anno ráálltam a mérlegre, és sírtam, hogy "én ezt nem akarom, nem bírom, ez a bálna nem én vagyok"... magyarul majdnem az összes leadott kilóm szépen visszajött.

Tudtam, változtatni kell, és mivel az elhatározás megvolt, totál kapóra jött, hogy új év kezdődött...

2016-ot azzal kezdtem, hogy kipróbáltam több konditermet. Voltam a Gilda Maxban, a Bliss & Body-ban, stb. A cél januárban még a heti egyszeri alapos átmozgatás volt - ennek érdekében visszatértem a jól bevált ellipszistrénerhez és a súlyzós edzésekhez, emellett igyekeztem gyalogolni, minél többet.

Eleinte semmi változást nem láttam a kilókban, ami teljesen elkeserített, mert valahol az motivált, hogy hm, de jó lesz, amikor felállok a mérlegre, és egy egész kilóval kevesebbet fog mutatni! Aha. Ez nem így működik. Ha pedig mégis, akkor elsősorban víz távozik, vagy koplalással érte el az ember lánya ezt az eredményt, aminek csúnya vége lesz. Konkrétan a kilók kamatostól visszajönnek, mert ha a szervezet nem jut rendszeresen táplálékhoz, akkor majd igyekszik raktározni, méghozzá minden egyes alkalommal, amikor kap valami kaját. Hát, ebbe a csapbába is belefutottam. Plusz egy-két kiló lett a nagy igyekezet eredménye, szóval rendesen leszidtam magam... aztán reméltem, hogy több hibát már nem követek el. :) Azóta igyekszem a napi 5-6 étkezést betartani, több vizet inni, és kevesebb zsíros meg cukros ételt enni.


A táplálkozást illetően azt hittem egyébként, hogy a kb. két évvel ezelőtti változtatások óta nagyjából jól csinálom a dolgokat. Hát, nagyon nem. Visszaszoktam a fehér cukorra (némi önvizsgálat után megállapítottam, hogy napközbeni stresszellenes szerként, valamint szeretethiány ellen alkalmazom), illetve rászoktam a kínai kajára meg a gyrosra. Egyiket sem ettem napi szinten, de heti 1-2 alkalommal simán. Emellett az esti étkezések tényleg ráérősebbek, ebből adódóan kiadósabbak is. Hát, ezeket a szokásokat igyekszem pár hete kiirtani. De csak szép lassan, sorjában, mert a drasztikus váltások nálam nem működnek.

Először is, azt határoztam el, hogy minden hónapban lesznek úgynevezett "új szabályok", ami azért hülye elnevezés, mert a régi "új szabályok" se merülnek feledésbe. Csupán bővül a kör, hogy így mondjam. Például februártól nincs kínai kaja. Csak akkor, ha kétszer is megkérdezem magam, hogy enélkül biztos, hogy élni sem tudnék? És mindkétszer az a válasz, hogy 100 százalék.

Egy olyan eset volt eddig (23 nap alatt), hogy egyszer mondtam rá, hogy biztos, élni sem tudok nélküle. Másodszor visszakérdezve (igen, saját magammal beszélgetek, tiszta őrület... tudom) már szánalmasnak éreztem magam, és mielőtt rátettem volna a kezem a kínai vendéglő kilincsére, továbbsétáltam szépen. Mert mi az, hogy az ember élni sem tud egy kis tészta meg holmi ki tudja, milyen hús nélkül?! Hagyjuk már! :)


A másik szabály, amit kb. egy hete vezettem be, hogy nincs nagy kanálnyi kristálycukor a kávémba. Mivel napi 2-3 Nescafén tengődöm, ez azért számot tevő kalóriamennyiség lehet azóta. Nem számoltam utána, de csak mert nem merek. :) Hogy márciustól mik lesznek a szabályok? Hm. A kérdés jó. Szerintem az időpontokkal fogok még machinálni, pl. reggeli 9-ig, ebéd 13 h-ig (és nincs olyan, hogy jajj, még ezt a cikket be kell fejeznem), uzsonna 16 h-kor és vacsi max egy alma mazsolával (a kedvencem) este 7 körül. De ezt még átgondolom - a változtatás jogát a szerző fenntartja... ;) :)

A kávék számát is igyekszem limitálni (mindig törekszem a napi 2-re, de ezt eddig nem mindig tudtam betartani), illetve a kis rozé fröccseimet sem élvezhetem majd minden este. Pedig ez a gyengém. Tényleg. Borral, kávéval és csokoládéval bármikor le lehet venni a lábamról. Na, most már minden tudtok rólam... :D


Kenyér nélkül elvagyok, ha van ilyen puffasztott rizsszerű cucc, bármi, én ebből a szempontból nagyon igénytelen vagyok, és az is kevéssé érdekel, hogy mit teszek rá, lehet az zsírszegény sajt felvágottal, vagy házi készítésű padlizsánkrém. Nekem mindegy. Tényleg. Szóval itt könnyű lesz tartani az egészséges alternatívát. Ami nehezebb, az az, hogy ebédnél a krumplit és a tésztát barna rizsre és salátára cseréljem... de ezt is meg fogom próbálni. Ha már haladó szintre léptem. ;-)))

A gyrosszal meg szerintem alapvetően nincs nagy baj, annyi, hogy úgy 3 hetente egyet fogok engedélyezni magamnak. Februárban csak egyszer ettem, és azt is jó helyről, szóval itt jár nekem egy nagy hátba veregetés. :)))


A nasikat illetően akkor van baj, ha éhes vagyok. Úgy értem, nagyon. Mert akkor nem tudok nemet mondani egy kis csokira, tortára, sütire... ezek helyett egészséges alternatívát pedig most hirtelen nem tudok. Mármint olyat, ami tényleg finom. Egy dolog bejön, az alma mazsolával, amit korábban említettem, de a csoki ízét ez sem pótolja. Szóval nincs más hátra, itt is az akaraterőt kell edzeni...

Apropó edzések, kipróbáltam ugyan új dolgokat, de összességében maradtam a jól bevált ellipszistrénerezés és súlyzós edzés kombinációjánál. A heti alkalmakat mostanra heti 2-re fejlesztettem, és az időtartam összességében már majdnem egy óra: ellipszistrénerezésben 50 perc a rekordom, de ennyit csak egyszer nyomtam le egyben. Ideálisabb, ha 30 perc körül van az ellipszis, után jön egy 15 percnyi súlyzós edzés és némi nyújtás. Ahogy jól esik.


De a mozgásról inkább egy másik bejegyzésben mesélek majd, mert most beszélni is fáj róla: makacs derékfájás miatt a héten lehet, hogy nem is jutok el edzeni... azt hiszem, mindent elmond, hogy ezt könnybe lábadt szemekkel írom. Valami átkattant. Szeretek sportolni! Azt hiszem, ez az igazán, tényleg, baromira nagyon nagy dolog. :)

9 megjegyzés:

  1. Szia!

    Sok sikert szeretnék kívánni, nem könnyű.. de ha megvan az állóképességed, akaraterőd akkor nem lesz probléma :) Ami biztos, a kávét szerintem idd édesítőszerrel, egy idő után meglehet szokni :) körülbelül egy hónapja kezdtem neki én is egy ilyen "életmódváltásnak".. bár kicsit drasztikusabb lépésekkel..
    Ami nagyon fontos , ne keseredj el ha valami nem úgy sikerül ahogyan eltervezted :) Mindig legyen valami ami motivál.Én pl vezetem az egyik weboldalon , hogy mennyi kalóriát eszem egy nap, érdekes tapasztalatokat tudtam leszűrni belőlle.
    Az edzés az elején nehéz, de ha rendszeressé válik, egyre könnyebb és könnyebb lesz. Az elliptikus tréner helyébe inkább a futást raknám, futópadon.. nem baj ha az elején sétával indulsz :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Razgar!

      Nagyon köszönöm, hogy írtál, és én is sok sikert kívánok Neked! :) Sajnos a futással egyáltalán nem sikerült megbarátkoznom, pedig egy ideig próbáltam, majd a fent említett vese gondok miatt kiderült, hogy nem is baj, ha más alternatívát keresek... ettől függetlenül egy jó ötlet, jó mozgásformának tartom én is, és hát nagyon-nagyon sok embernek bejött. Hajrá, drukkolok Neked!

      Törlés
  2. Kedves Mia,
    Nekem egyelőre bevált. 10+kg minusznál járok, már közel az ideális súlyom. A futás az elején még szörnyű volt nekem is, de aztán ahogy javult a kondícióm , megtanultam a futás alatt eltöltött agyi oxigénhiányos üresjáratot hasznosabb dologra fordítani..

    A kevésbé káros táplálkozás (mert hát ugye egészségesnek ma elég bátor/botor dolog nevezni bármit is) viszont iszonyú nehéz, imádom a kínait, imádom a gyrost, a pizzát.. :)) Spec. nekem az segített sokat, hogy a pékárút kivontam teljesen az étkezésemből, helyette Abonett natúrt rágcsálok (színezett hungarocell). Zéró nassolás, 5x étkezés... :) Ami viszont kikészít : se kóla, se gumicukor.. se csoki..és semmi tokaji bor :)) (amikor az ember úgy megy bulizni a barátaival, hogy tudja most nem ihat... felbecsülhetetlen :D )

    Figyelni fogom a blogot, kíváncsi leszek a továbbiakra! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szép eredményt értél el, wow :) szerintem Te már nagyon közel vagy ahhoz, hogy elmondhasd magadról: sikerült életmódot váltanod. Így tovább, kitartással és céltudatossággal, csak előre. :))) Hajrá, én is drukkolok Neked! És köszönöm, hogy hozzászóltál, meg figyeled a blogom. :)

      Törlés
  3. Szia! Jó kis írás volt ,klassz vagy,kitartást! :) Ráadásul motiválsz,vigyázz ez már felelősség ;) magam is próbálok életmódot váltani,nálam elsősorban a vese problémám az indíttatás. Mondjuk nekem a szénhidrát a gyengém,viszont inkáb a fehérjére és a sóra figyelek majd oda. Meglepő,hogy kevesebb sóval,milyen íze van pl. a zöldségeknek. A futást én sem gyakorlom,egészségi okból sem,de nem is szeretem. Éljen a gyaloglás! Most már tudom a gyengéidet :) megértelek,egyszer majd bűnözzünk együtt egy fröccs vagy búzasör mellett. Köszi a személyes storyt és motivációt,hogy nem vagyok egyedül kedves vesetárs :) erről majd beszéljünk priviben. Hajrá Mia! Laci

    VálaszTörlés
  4. Szia! Jó kis írás volt ,klassz vagy,kitartást! :) Ráadásul motiválsz,vigyázz ez már felelősség ;) magam is próbálok életmódot váltani,nálam elsősorban a vese problémám az indíttatás. Mondjuk nekem a szénhidrát a gyengém,viszont inkáb a fehérjére és a sóra figyelek majd oda. Meglepő,hogy kevesebb sóval,milyen íze van pl. a zöldségeknek. A futást én sem gyakorlom,egészségi okból sem,de nem is szeretem. Éljen a gyaloglás! Most már tudom a gyengéidet :) megértelek,egyszer majd bűnözzünk együtt egy fröccs vagy búzasör mellett. Köszi a személyes storyt és motivációt,hogy nem vagyok egyedül kedves vesetárs :) erről majd beszéljünk priviben. Hajrá Mia! Laci

    VálaszTörlés
  5. Szia Mius! Én csak azzal szeretnélek bátorítani, hogy van, amikor a zsírszegény táplálkozás sem problémamentes; bár lehet, hogy ezt alkata válogatja. Ráadásul nekem nagy előny, hogy (a ropin és a chipsen kívül) utálom a sót,a konyhában a szagelszívóra van kiragasztva egy cetli, hogy főzés közben nehogy elfelejtsem, mert akkor csak én fogok megenni a kaját. Én kb egy fél éve kezdtem el csak barnacukrot használni, és tejcsoki helyett étcsokit nassolni, kevéske étcsokira még nem is szokták mondani, hogy káros/nem tesz jót. Legalábbis ez is mindenképpen jobb opció, mint a csoki teljes megvonása. A napi mozgást úgy oldom meg, (mivel képtelen lennék konditerembe járni, én nem bírok úgy tornázni, hogy mások láthatnak) hogy mindenhonnan összeollóztam nappaliban végezhető gyakorlatsorokat, és azokat váltogatom. Ülőmunkánál meg főleg kapóra jön, hogy azt mondod, hogy na, megírok még egy bekezdést, és utána felállok megcsinálni egy kört. A joghurt is nagyon klassz nass helyettesítőnek, ráadásul otthon még az egészséges fajtákból is sokkal nagyobb a választék, mint itt. Ráadásul, ha van időd, csinálhatsz magadnak minden mentes joghurtot úgy, hogy veszel natúr joghurtot és gyümölcsöket, amiket összeturmixolsz és hozzáadod a natúr joghurthoz. Az én gyengém a kínai csípős leves a ramen tésztával, arra még nem találtam meg az egészségesebb home made verziót, viszont a kínai zöldséges tésztára igen:p Najó, azt hiszem be kéne fejeznem a klimpírozást. Nagyon drukkolok neked, és várom a fejleményeket.

    VálaszTörlés
  6. Köszönöm szépen, drága Ziti :) én is drukkolok Neked! sok pusziii

    VálaszTörlés